Diagnostiek

 

Bij Praktijk Prisma is er een ruim onderzoeksaanbod om inzicht en advies te verlenen voor psychodiagnostische hulpvragen. Tijdens een intakegesprek wordt samen met u bekeken welke onderzoeken daarbij wenselijk zijn. 

Hieronder vindt u de meest voorkomende vormen van onderzoek binnen onze praktijk, voor kinderen en jongeren. Daarnaast is het steeds mogelijk om dergelijke onderzoeken aan te vullen, alsook soorten onderzoek te combineren indien wenselijk.

In het kader van een diagnosestelling, kan er na het uitvoeren van diagnostiek een doorverwijzing aanbevolen worden naar een kinder- en jeugdpsychiater. 

Psychodiagnostisch onderzoek is in onze praktijk gericht op kinderen en jongeren, niet volwassenen.

Intelligentieonderzoek

Een begaafdheidsonderzoek geeft een beeld van de intellectuele capaciteiten bij een kind of jongere. Het is een instrument om sterktes en zwaktes in kaart te brengen en een intelligentieprofiel op te stellen. Er wordt gebruik gemaakt van een volledige afname van de WISC-V-NL, die verscheidene opdrachten omvat. Naast een inschatting van cognitieve capaciteiten, biedt een begaafdheidsonderzoek inzicht in de wijze waarop informatieverwerking bij kinderen verloopt. We nemen de nodige tijd om ieder kind op zijn/haar gemak te stellen in deze nieuwe testsituatie. Daarnaast is er oog voor de werkwijze en werkattitude die ze hanteren bij de taken. Mogelijke signalen van faalangst, een uitgesproken creatief denkvermogen of hun strategische aanpak zijn daar slechts enkele voorbeelden van. 

Een intelligentieonderzoek neemt 2,5 uur in beslag en vindt steeds in de voormiddag plaats. Op een later tijdstip wordt een adviesgesprek met de ouders (en eventueel jongere) georganiseerd en een verslag opgemaakt.

Er bestaat ook de mogelijkheid een verkort intelligentieonderzoek af te nemen met het oog op terugbetaling voor logopedie. Meer informatie kan bekomen worden via info@praktijkprisma.be.


Belevingsonderzoek

Een belevingsonderzoek is een vorm van psychologisch onderzoek die een inkijk geeft in de innerlijke wereld van een kind. Gedachten, gevoelens en ervaringen trachten we hierbij in kaart te brengen. Het is een manier om te ontdekken hoe een kind zijn plaats ziet of ervaart binnen een bredere context (vriendschappen, gezin, familie, school etc.) en welke kansen en sterktes hierbij aanwezig zijn. Naargelang de leeftijd en hulpvragen wordt gebruik gemaakt van projectief materiaal, spelmateriaal of vragenlijsten. Een belevingsonderzoek kan helpen het gedrag van een kind te begrijpen en zijn/haar noden en behoeften te verduidelijken. Het biedt handvatten voor verder advies alsook de basis voor een eventueel verder begeleidingstraject.  

Een belevingsonderzoek neemt 3 uur in beslag en kan aansluitend of tijdens verschillende begeleidingsmomenten plaatsvinden. Tijdens een intakegesprek wordt gezamenlijk besproken welke keuze het best aansluit bij het kind, op basis van de hulpvragen die gesteld worden. Op een later tijdstip wordt een adviesgesprek met de ouders georganiseerd en een verslag opgemaakt.


Aandachts- en concentratieonderzoek

Een aandachts- en concentratie onderzoek probeert inzicht te bieden in de manier waarop iemand functioneert op vlak van aandacht, concentratie, geheugen en executieve functies. We kiezen er bewust voor deze taken steeds aan te vullen met verkennende opdrachten, belevingsopdrachten of eventueel didactische taken. Uit ervaring weten we immers dat de oorzaak voor aandachts- en concentratiemoeilijkheden divers kan zijn. Het onderzoek is gericht op het verlenen van advies en er wordt in overleg bekeken welke verdere stappen wenselijk zijn in het begeleidingstraject. 

Een aandachts- en concentratie onderzoek neemt 4 uur in beslag en kan aansluitend of tijdens verschillende momenten plaatsvinden. Bij voorkeur plannen we deze vorm van onderzoek in de voormiddag. Tijdens een intakegesprek wordt gezamenlijk bekeken welke keuze het best aansluit bij uw kind en de hulpvragen die gesteld worden. Op een later tijdstip wordt een adviesgesprek met de ouders georganiseerd en een verslag opgemaakt. 


Hoogbegaafdheidsonderzoek

Bij hoogbegaafdheid wordt vaak gedacht aan ‘intelligentie’. Uit ervaring weten we echter dat hoogbegaafdheid meer is dan intelligentie alleen. Tijdens een hoogbegaafdheidsonderzoek proberen we de noden van uw kind zo goed mogelijk in kaart te brengen, door het onderzoek af te stemmen op de vragen die er zijn. Zo zal er niet bij elk kind de vraag zijn naar een intelligentieonderzoek bijvoorbeeld, omdat dit mogelijk al eerder gebeurd is. Wat precies nodig is voor uw kind, wordt samen met u besproken tijdens een intakegesprek. 

De duur van een hoogbegaafdheidsonderzoek ligt niet vooraf vast, maar wordt in onderling overleg besproken. Het onderzoek kan aansluitend ingepland worden, of verdeeld over verschillende momenten. Bij voorkeur plannen we deze vorm van onderzoek in de voormiddag in. Op een later tijdstip wordt een adviesgesprek met de ouders georganiseerd en een verslag opgemaakt.

girl-477015_1920.jpg

Onze werking

Na aanmelding bij Praktijk Prisma wordt steeds gestart met het inplannen van een kennismakings- of intakegesprek. Tijdens dit gesprek worden uw hulpvragen uitgebreid beluisterd en wordt bekeken hoe wij daarin betekenisvol kunnen zijn. We denken graag samen met u na over welke stappen wenselijk zijn met het oog op het verlenen van advies en verdere ondersteuning. 

Aanmelden kan via de contactpagina op onze website of rechtstreeks bij de persoon waar u naar verwezen bent.